Kostel sv. Prokopa
stavebník: Rosalie Berková z Dubé, provdaná Kinská
Bývalá rezidence sedleckých cisterciáků
stavebník: Otta Zahrádecký, opat cisterciáckého opatství v Sedleci
Kaple svaté Anny
1705 - 1707, novostavba; stavebník Helena Pieroni da Cagliano, abatyše svatojiřského kláštera benediktinek na Pražské hradě
Jednu z nejkomplikovanějších a přitom skvěle čitelných staveb ze Santiniho nejranějšího období představuje kaple vystavěná v parku letní rezidence hradčanských benediktinek v Panenských Břežanech, realizovaná v letech 1705 – 1707. Stavbu objednala tehdy šedesátiletá abatyše kláštera Helena Pieroni de Galliano, dcera proslulého architekta a matematika Giovanni Pieroniho. Stavbu podle Santiniho návrhu provedl stavitel Filip Spannbrucker pocházející z rakouské stavitelské rodiny. Archiválie nám dokládají, že z celkových nákladů na stavbu, které činily 3895 zl. 20 kr., byla odměna pro stavitele 995 zl. a Santiniho honorář za plány a autorský dozor dosáhl 180 zl. Za základní ideu kaple postavené na trojúhelníkovém půdorysu můžeme uvažovat vedle silného motivu božské trojice také postavení sv. Anny jako generačně třetí, (trojjediné) v rodině Ježíše Krista. Kaple představuje nejstarší příklad rozvinuté paprsčité centrály v Santiniho díle. Mimořádně náročný typ stavby je postaven na kompozici exteriéru a ještě komplikovanějšího vnitřního prostoru. Ústředním estetickým tématem interiéru je totiž samotné světlo, které proniká okny v lucerně kopule a modeluje jednotlivé čisté tvary. Samotný popis kaple vydá na myšlenkově a umělecky vysoce hodnotnou esej, jak nás o tom ostatně přesvědčuje text profesora Mojmíra Horyna uvedený v jeho obsáhlé Santiniho monografii. Vnímavého čtenáře a návštěvníka vede k pochopení architektova pojímání prostoru a světla jako analogie k bohem stvořenému světu a lidskému životu v jeho kulisách. Kaple v Panenských Břežanech je prvním, naprosto původním projektem ještě ne třicetiletého umělce, ve které formuluje své jedinečné umělecké vyznání, a to s naprostou jistotou a suverenitou. Budeme-li znovu citovat Mojmíra Horynu pak: „ vývojová závažnost, suverénní a geniálně tvořivý způsob přehodnocování velkých témat i svrchovaná kvalita uměleckého výkonu, to vše řadí břežanskou kapli mezi absolutně nejvyšší vrcholy evropského baroka.“
1703 – 1708, přestavba a obnova středověkého chrámu
stavebník: Jindřich Snopek, opat cisterciáckého kláštera v Sedleci
Další informace zde
1705 – 1707, novostavba
stavebník: Helena Pieroni da Gagliano, abatyše svatojiřského kláštera benediktinek na Pražském hradě
Další informace zde
1708 – 1710, novostavba
stavebník: Rosalie Berková z Dubé, provdaná Kinská
Další informace zde
Podkategorie
Zelená hora v nových barvách
Poutní kostel Svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře získal v průběhu letošního roku novou, doslova zářivou podobu. Tedy podobu novou pro současného návštěvníka, ale z pohledu historiků a restaurátorů naopak tu původní nejstarší barevnost.
Zelená Hora v číslech
Je tomu už pěkná řádka let, kdy jsme dostali poštou na adresu Zelená Hora u Žďáru nad Sázavou obálku s několika stránkami popsanými matematickými vzorci a rovnicemi. Autorem je doc. Ing. arch. DRSc. Josef Švastal, pracující v té době na ČVUT Praha. Budeme vděčni za pomoc při jejich rozluštění a uvedení do širších souvslostí.
Santiniho krystal
Zdánlivě obyčejný křížek u cesty může být barokní klenot. Bílá boží muka za obcí Bobrová na Žďársku léta stála bez většího zájmu vedle silnice s nasazenou kovovou stříškou. Ukázalo se však, že drobná boží muka u Bobrové patří mezi stavby Jana Blažeje Santiniho a navíc zkoumání jejich historie odhalilo velká překvapení.
Svatý Jan Nepomucký, světec baroka
Se sv. Janem Nepomuckým, světcem baroka, se dodnes setkáváme na mostech, u cest v krajině i v zákoutích našich vesnic a měst. Tento věhlasný mučedník zpovědního tajemství měl ve skutečnosti se svým historickým předobrazem, generálním vikářem pražské arcidiecéze Johánkem z Pomuka, společného jen málo.
Santiniho kostel v Nerudově ulici
Projekt kostela Panny Marie Matky ustavičné pomoci a sv. Kajetána byl připravován již před koncem 17. století, kdy členové Theatinského řádu zakoupili pro tento účel několik domů v tehdejší Ostruhové ulici v Praze. V roce 1679 vypracoval projekt kostela řádový spolubratr, geniální architekt z italského Turína, Guarino Guarini.
Kostel sv. Prokopa ve Všehrdech
Gotický kostel vznikl ve 14. století, v letech 1730-1732 byla na objednávku opata Evžena Tyttla realizována barokní novostavba dle návrhu architekta Jana Santiniho. V té době byl také zřízen hřbitov. Jeho obvodová zeď navazuje po stranách na vstupní, osovou věž kostela a je zde konkávně probrána a prolomena dvěma komponovanými branami.
Iniciace architekturou
Opravdová tajemství nejdou odhalit a tajemství umělecké tvorby patří právě mezi ně. Magická kouzla bývají mnohem jednodušší. Ale vlastně na tom ani příliš nezáleží. Architektura je druhem jazyka, který promlouvá od srdce k srdci. Jsou knihy, které s větším či menším zájmem přečteme.
Pozvání na cestu
V průběhu 17. a větší poloviny 18. století se z Itálie rozšířil nový a svébytný kulturní sloh, jenž se stal posledním univerzálním a sjednocujícím stylem celé Evropy; později byl nazván barokem. Celý křesťanský svět prožíval zvláštní období. Jako by byl jeho čas protknut metaforou Theatri mundi - divadla světa.
Pozvání do muzea stavitelství
"Kdo zná, neničí" hlásá motto nad vstupem do nové Expozice stavitelství v areálu národní kulturní památky Klášter Plasy v západních Čechách. Národní technické muzeum zde, ve své nové pobočce v duchu uvedeného motta prezentuje postupy a principy především tradičního stavitelství.
Stanislav Růžička
Objednavatelé Santiniho staveb
Jan Blažej Santini-Aichel nebyl mistrem pražského zednického cechu a proto – i když v roce 1705 získal malostranské měšťanství - nesměl v Praze stavebně podnikat. Proto je počet jeho pražských staveb velice malý a pracoval zde pouze pro ty stavebníky, kteří nepodléhali cechovním předpisům, tedy šlechtice a církevní instituce. Pro stejný typ objednavatelů realizoval i většinu svých mimopražských realizací.
Irena Bukačová
Rozhovor o rekonstrukci Santiniho koncepce poutního místa v Mariánské Týnici.
V dnešním pořadu zavítáme společně do Mariánské Týnice, na poutní místo v západních Čechách, pozoruhodné z mnoha důvodů: navrhl je vynikající barokní architekt Jan Blažej Santini-Aichl, nepřízeň minulých dob je nechala zcela zchátrat, ale v posledních letech bylo podle historických plánů obnoveno, zrekonstruováno v plnosti, jaké nedosáhlo ani v barokní době.
Jiří T. Kotalík
Geometrie jako jazyk architektury
O úloze geometrie v architektuře se všeobecně ví a pozornost jí v různých souvislostech věnovala celá řada badatelů jak z oblasti matematických věd, tak především z oborů dějin umění a architektury. Tento trend se ale bohužel stal též doménou často až spekulativních úvah, vpisujících kružnice a přímky do velmi obecných a přibližných půdorysů staveb i sídelních útvarů.